Data dodania: 13/03/2010

Budowa tego unikalnego biurowca klasy A ma się zakończyć w 2011 roku. Obiekt będzie miał nietypowy kształt – ściana kurtynowa ma stanowić nowoczesne połączenie szkła i betonowych bloków przypominających ostatecznie diament. W czerwcu rozpoczęły się prace związane z wykonaniem elewacji budynku. Inwestora tego przedsięwzięcia – firmę Marvipol – zapytaliśmy w maju o szczegóły techniczne związane z realizacją inwestycji. 

Kompas inwestycji: Prosta Tower będzie miała dziewiętnaście kondygnacji naziemnych. Na razie, mimo trudnych warunków hydrologicznych, został zrealizowany pięciokondygnacyjny parking podziemny. Jaka technologia została tu zastosowana? 

Marvipol: Podziemny parking pięciokondygnacyjny wykonany został w technologii ścian szczelinowych wybudowanych z betonu wodoszczelnego i baret pod płytą denną. Rozparcie ścian w procesie budowlanym zastosowano w systemie mieszanym. W górnych kondygnacjach wystąpiły stalowe rozpory – rurowe i dwuteownikowe. W dolnej części na dwóch poziomach jako rozparcia zastosowano stropy budowane na gruncie z podstropową metodą usuwania mas ziemnych wykopu. Inwestor zrezygnował z metody "soil cret" – uszczelnienia pod dnem wykopu – ze względów technicznych i finansowych. Wdrożony został opatentowany przez polskich inżynierów projekt uszczelnienia metodą iniekcji ciśnieniowej z wypływem. Ponieważ generalny wykonawca konstrukcji nie miał doświadczeń związanych z tą technologią, zadanie zostało wykonane jako przedsięwzięcie inwestorskie równoległe, realizowane równocześnie z budową konstrukcji. Metoda pozwoliła na znaczne oszczędności i umożliwiła wykonawcy budowę płyty dennej w suchym wykopie.

Kompas inwestycji: Na jakim etapie są w tej chwili prace? Z tego co wiem, konstrukcja żelbetowa powinna stanąć do połowy 2010 roku. 

Marvipol: Dzisiaj [rozmowa z 18 maja 2010 roku] trwa budowa konstrukcji 14. kondygnacji, a prace instalacyjne są prowadzone na ośmiu piętrach, przy czym warto zaznaczyć, że na każdym z nich z różnym zaawansowaniem. Planowany cykl realizacyjny przewidywał spowolnienie prac w okresie zimy i w związku z tym nie występują żadne opóźnienia. Zakończenie budowy konstrukcji nie powinno potrwać dłużej niż do połowy sierpnia.

Kompas inwestycji: Budynek Prostej przylega do jednego z najwyższych budynków w Warszawie – Łucka City. Jaki to ma wpływ na budowę? Czy wiąże się z jakimiś szczególnymi trudnościami inżynierskimi?

Marvipol: Fakt budowy w ostrej granicy z istniejącym budynkiem Łucka City miał wpływ jedynie na rozwiązania projektu konstrukcji podziemia. W części nadziemnej nie miało to istotnego wpływu na projekt czy też jego wykonanie.

Kompas inwestycji: Od frontu Prosta będzie miała nieregularną taflę skonstruowaną z betonowych bloków w kształcie diamentów. Pod spodem będzie szkło. Jakich trudności nastręcza konstrukcja takiej nietypowej elewacji? 

Marvipol: Budowa konstrukcyjnej ściany elewacyjnej poprzedzona została kilkoma próbami owocującymi doświadczeniami w zakresie wykonania jej najtrudniejszych elementów. Wymusiły one również pewne zmiany w pierwotnym projekcie. Po rozpoczęciu budowy wykonawca i inwestor znali odpowiedzi na wszystkie istotne pytania mogące się pojawić podczas budowy. Projekt z inżynierskiego punktu widzenia nie jest łatwy, ale też nie jest niewykonalny. Pociąga jednak za sobą znaczne koszty, a ponadto kolejne próby i badania poprzedzające samo wykonawstwo. Zostali do tego zaangażowani najlepsi specjaliści i placówki naukowo-badawcze w Polsce.

 

 

 

fot. Prosta Tower w Warszawie