Data dodania: 13/01/2021

Deweloper nieruchomości przemysłowych wynajął w 2020 roku w Polsce ponad 2,1 mln mkw. powierzchni – aż 800 000 mkw. więcej niż rok wcześniej. Panattoni podpisało umowy najmu z takimi klientami jak Media Expert, 4f, Inpost, Allegro czy Phoenix Contact. Ożywieniu na rynku magazynowo-przemysłowym sprzyjał szybki rozwój e-commerce, przenoszenie produkcji z Azji bliżej konsumenta końcowego, jak zabezpieczanie ciągłości łańcucha dostaw przez sieci handlowe.


Pandemia spowodowała, że konsumenci masowo zaczęli się przenosić z klasycznych kanałów sprzedaży do sieci. Szacuje się, że w 2020 roku wartość rynku e-commerce wzrośnie o 16 -18 proc. do ponad 44 mld zł., a w 2023 roku ma to już być 58 mld zł. Z kolei według raportu „Europa 2020: Region e-commerce” oczekuje się, że wartość handlu elektronicznego w Europie na koniec 2020 roku wyniesie ponad 700 miliardów euro. To oznacza wzrost o 12,7 procent w porównaniu z sytuacją w zeszłym roku.

Jak szacuje Panattoni inwestycje związane z branżą e-commerce stanowiły w tym roku blisko 30 proc. realizacji dewelopera. Przykładem jest firma Globalway (wchodząca w skład grupy Costway), dostawca m.in. zabawek, mebli, akcesoriów sportowych i wyposażenia wnętrz z Chin, który wynajął całą powierzchnię w ramach Panattoni Park Tricity East IV (52 000 mkw.).


Popyt rośnie nie tylko na wielkie magazyny dla branży internetowej ale i powierzchnie w obrębie parków miejskich czy w mniejszych miejscowościach,blisko końcowych odbiorców. Jeden z największych operatów logistycznych w Polsce – firma InPost – zajmuje już ponad 30 000 m kw. nowoczesnej powierzchni magazynowej udostępnionej przez Panattoni m.in. w Toruniu, Szczecinie, Opolu czy Olsztynie. W ostatnim kwartale tego roku objęła kolejne w A2 East Warsaw Park (8 200 m kw.), Panattoni Park Lublin III (8 100 m kw.), Panattoni Park Bydgoszcz II (2 470 m kw.), Panattoni Park Białystok II (8 500 m kw.) oraz City Logistics Kraków 1 (9 000 m kw.).

Duży wpływ na rynek najmu powierzchni magazynowych miały też sieci handlowe, które musiały udoskonalić swoje strategie omnichannel, koncentrując się bardziej na sprzedaży online i swoich sklepach internetowych. Wymuszało to na nich konieczność zabezpieczenia łańcucha dostaw i przestawienie się z dotychczas popularnego rozwiązania dostaw just-in-time oraz zabezpieczenie dodatkowej powierzchni magazynowej. W marcu tego roku deweloper Panattoni wynajął 35 000 mkw. w Panattoni Park Gliwice III jednej z dużych sieci handlowych, która chciała realizować zamówienia internetowe produktów z segmentu nieżywnościowego jak odzież, akcesoria sportowe, ogrodowe czy do domu, w tym również sprzęt AGD. Najemca wprowadził się do parku już w kwietniu.

W popycie na powierzchnie przemysłowe rośnie też udział przedsiębiorstw produkcyjnych, które na fali pandemii i problemów z importem coraz częściej myślą o dywersyfikacji źródeł dostaw i zaprzestaniu bazowania na jednym azjatyckim poddostawcy. Przy przenoszeniu produkcji bliżej konsumentów końcowych, Polska staje się dobrą lokalizacją. Dzięki utworzeniu nowych linii produkcyjnych blisko swoich rynków zbytu, firmy skracają łańcuch dostaw i zapewniają sobie bezpieczeństwo ich dostaw. Przykładem takiej realizacji jest budowa przez Panattoni nowoczesnej fabryki w Rzeszowie dla fabryki Phoenix Contact E-Mobility w Rzeszowie – firmy działającej w obszarze elektromobilności. Od początku 2021 roku w obiekcie o powierzchni 15 000 mkw. będą produkowane i testowane różne kable do ładowania na potrzeby wiodących producentów samochodów elektrycznych.