Data dodania: 01/04/2010

Na rynku są dostępne maszyny uniwersalne, niemniej jednak w naszej ofercie klienci znajdą tylko i wyłącznie profesjonalne urządzenia przeznaczone do wykonywania określonego typu prac. Żeby sprzęt był w pełni profesjonalny i wydajny musi być dedykowany określonej czynności. W przeciwnym wypadku, owszem – będzie przydatny – ale nie jestem przekonany czy rzeczywiście spełni oczekiwania klienta. - mówi Marcin Urbański, Key Account Manager z firmy Ramirent. 

Magda Wójcicka (Kompas inwestycji): Grupa Ramirent powstała w Finlandii ponad 50 lat temu. W Polsce działa od 2000 roku i jest największą firmą zajmującą się wynajmem sprzętu budowlanego i rusztowań. Na polski rynek wchodzili Państwo dość późno – można powiedzieć, że karty były już rozdane. To była zresztą specyficzna sytuacja rynkowa, bo skończył się okres boomu, a rozpoczął pierwszy rok kryzysu w branży budowlanej. Czy to był dobry czas na wejście na rynek? Czy powtórzyliby Państwo tę decyzję? 

Marcin Urbański (Ramirent): W czasie kiedy wchodziliśmy na rynek, był on raczej zdominowany przez lokalne wypożyczalnie. Nie było w Polsce dużych firm sieciowych, tak jak ma to miejsce teraz. Ówczesna sytuacja umożliwiała takiej firmie jak Ramirent ekspansję na rynku i akwizycje wśród firm specjalistycznych wynajmujących podnośniki, kontenery czy rusztowania. To właśnie wtedy się rozwijaliśmy i przygotowywaliśmy do ożywienia na rynku, które nastąpiło kilka lat później. Aktywność grupy Ramirent na rynku polskim nie jest aktywnością krótkookresową i dlatego w różnych cyklach koniunktury na rynku mamy do zrealizowania różne cele strategiczne. Nasza obecna pozycja na polskim rynku, jak i na rynku światowym, jest chyba najlepszym dowodem na trafność tej decyzji.

MW: Co Państwo oferują? 

MU: Ramirent jest największą w Polsce i ósmą na świecie siecią wypożyczalnią sprzętu budowlanego, podnośników, kontenerów, rusztowań oraz podestów roboczych. Firma specjalizuje się w dostarczaniu dynamicznych rozwiązań z zakresu wynajmu wysokiej jakości, renomowanego sprzętu i powiązanych z nim usług dodatkowych, takich jak doradztwo techniczne, serwis oraz transport. 

MW: Czy z usług Ramirentu korzystają częściej mniejsze i średnie firmy, czy raczej te duże, które potrzebują sprzętu do realizacji większych inwestycji? 

MU: Głównymi odbiorcami naszych usług są duzi wykonawcy. Bierzemy udział w najpoważniejszych realizacjach na terenie całego kraju, ponieważ nasi klienci są pewni naszego profesjonalizmu i solidności oferowanych rozwiązań. Niemniej jednak, dzięki bardzo szerokiemu portfolio produktów i usług, z oferty Ramirent coraz częściej korzystają zarówno drobne firmy remontowo-budowlane czy wykonawcze, jak i klienci indywidualni. 

MW: Konkurencja w branży zajmującej się wynajmem sprzętu budowlanego jest bardzo duża. Czym wygrywają Państwo w tym wyścigu? 

MU: Powiem nieskromnie: najlepsi ludzie, innowacyjne rozwiązania technologiczne podążające za wymaganiami rynku, najnowocześniejszy park maszynowy oraz szereg usług idealnie dostosowanych do aktualnych potrzeb klienta. Wszystkie te elementy tworzą unikatową kombinację rozwiązań i wsparcia, jakiej nie oferuje żadna konkurencyjna firma obecna na rynku. To właśnie stawia Ramirent na czele i sprawia, że od lat niezmiennie cieszymy się zaufaniem największych polskich inwestorów i coraz liczniejszą rzeszą klientów indywidualnych. 

MW: Co mają Państwo do zaoferowania klientowi oprócz maszyn? Dlaczego to z Państwa oferty warto skorzystać?

MU: Myślą przewodnią naszej współpracy z klientami jest bycie partnerem na budowie – nie tylko jednym z wielu dostawców czy kolejną wypożyczalnią. Coraz częściej klienci chcą być obsługiwani kompleksowo. Nie zawsze niska cena jest dla nich najbardziej istotna. Chcą mieć gwarancję niezawodnego sprzętu, a także zapewnioną terminowość dostaw. Poprzez szeroką ofertę oraz ogromny potencjał naszej floty jesteśmy w stanie sprostać ich wymaganiom i dostarczyć sprzęt niezbędny do prac na każdym etapie budowy. Myślę, że dlatego warto się do nas zgłaszać. 

MW: Czy są maszyny uniwersalne, czy obecnie stawia się raczej na takie, które są przeznaczone do określonego typu działania? 

MU: Oczywiście na rynku są dostępne maszyny uniwersalne, niemniej jednak w naszej ofercie klienci znajdą tylko i wyłącznie profesjonalne urządzenia przeznaczone do wykonywania określonego typu prac. Żeby sprzęt był w pełni profesjonalny i wydajny musi być dedykowany określonej czynności. W przeciwnym wypadku, owszem – będzie przydatny – ale nie jestem przekonany czy rzeczywiście spełni oczekiwania klienta, którego satysfakcja jest dla nas najważniejsza.

MW: Siedziba Państwa firmy znajduje się w Szczecinie. W jaki sposób rozwiązują Państwo kwestie logistyczne?

MU: To siedziba zarządu mieści się w Szczecinie – nasze oddziały są zlokalizowane na terenie całego kraju! Co więcej, uczestnicząc w większych realizacjach otwieramy specjalne oddziały projektowe dedykowane tym konkretnym inwestycjom. Dzięki temu klienci mają nieprzerwany dostęp do sprzętu w dogodnej dla siebie lokalizacji.

MW: Na czym polega polityka proekologiczna firmy?

MU: W Ramirent przykładamy ogromną wagę do ekologii i działania w zgodzie ze środowiskiem naturalnym. Jest to jeden z aspektów dobrych praktyk biznesowych. Dotyczy to również naszych klientów, pośród których staramy się promować postawy proekologiczne.

Z definicji nasza działalność jest przyjazna środowisku naturalnemu: wypożyczanie sprzętu budowlanego jest bowiem opcją proekologiczną w porównaniu do jego zakupu. Jeśli więcej osób wykorzystuje tę samą maszynę, wpływ na środowisko naturalne jest zredukowany. Zakupy sprzętu i maszyn budowlanych w Ramirent są koordynowane przez zespoły specjalistów, które porównują oraz wybierają maszyny zgodnie z wewnętrznymi europejskimi kryteriami wyboru floty obowiązującymi całą Grupę Ramirent. Przy wyborze sprzętu jednym z najważniejszych kryteriów są aspekty bezpieczeństwa poszczególnych maszyn oraz cechy, które redukują ich wpływ na środowisko naturalne. Chodzi mi tutaj o wydajność energetyczną, możliwości usuwania zużytych olejów i smarów, a także ich hałasu i wibracji. Ważnym elementem naszej polityki proekologicznej są również regularne przeglądy i szczegółowe kontrole techniczne. Dzięki nim wydłużamy żywotność maszyn, a to stanowi oczywisty plus dla środowiska. Dobrze utrzymywane urządzenia mogą pracować znacznie dłużej i przechodzić przez wielu użytkowników. Ważnym aspektem w proekologicznej polityce naszej firmy jest także sam proces utylizacji niebezpiecznych zanieczyszczeń ze sprzętów, który prowadzony jest w zgodzie z aktualnymi regulacjami w zakresie ochrony środowiska naturalnego. Staramy się też redukować emisję zanieczyszczeń podczas transportu maszyn. Z tego powodu inwestujemy w optymalizację naszych procesów logistycznych – dbamy o to, żeby jak największą ilość sprzętu przewozić jak najkrótszą drogą. 

MW: Ubiegły rok w branży budowlanej był dość specyficzny. Część firm odnotowała spadek zysków, ale dla części zakończył się bardzo pomyślnie. Proszę opowiedzieć, jak wyglądała wówczas sytuacja firmy Ramirent?

MU: Pomimo niekorzystnej sytuacji na rynku budowlanym w roku 2009 firma Ramirent poradziła sobie doskonale – w ubiegłym roku pracowała podobna ilość maszyn jak w latach ubiegłych. Z drugiej strony w roku 2009 Polska na rynku międzynarodowym była postrzegana jako swego rodzaju oaza stabilności gospodarczej, co spowodowało, że na rynku pojawiły się nowe firmy rentalowe. W konsekwencji zaostrzonej walki cenowej stawki wynajmu uległy obniżeniu, co spowodowało spadek przychodów. Dodatkowo duży wpływ na przychody miała trudna sytuacja na rynku finansowania inwestycji, która spowodowała, że sporo inwestycji w ogóle się nie rozpoczęło, a niektóre rozpoczęte zostały wstrzymane. Niewątpliwym atutem naszej firmy w takiej ciężkiej sytuacji rynkowej jest fakt, że działamy w różnych grupach sprzętowych, przez co nasi odbiorcy są zdywersyfikowani i nie reprezentują tylko branży budowlanej. 

MW: Zauważyłam, że uruchomili Państwo dla swoich klientów specjalny adres mailowy, pod który mogą oni wysyłać swoje opinie i reklamacje. Czy taka forma kontaktu z klientem cieszy się zainteresowaniem? 

MU: Rzeczywiście, utworzyliśmy specjalny adres e-mail, pod którym nasi klienci mogą zgłaszać wszelkie swoje uwagi i opinie dotyczące oferowanych przez nas rozwiązań, produktów, usług, jak i poziomu obsługi. W praktyce (co nas oczywiście niezmiernie cieszy) adres ten jest bardzo sporadycznie używany, co tylko utwierdza nas w przekonaniu, że mogą oni liczyć na obsługę na najwyższym poziomie. Jednakże nie zamierzamy spocząć na laurach. Kadra Ramirent systematycznie uczestniczy w szkoleniach w tym obszarze. Chcemy być zawsze o krok od konkurencji i wyznaczać standardy w zakresie obsługi.

Dziękuję za rozmowę.