Data dodania: 23/11/2021

Podpisano umowę z wykonawcą mostu dla pieszych i rowerzystów, który połączy brzegi Wisły. Nową inwestycję w Warszawie za ponad 120 mln zł zrealizuje Budimex. Przeprawa o długości 452 metrów będzie gotowa za ponad 2 lata.

Most pieszo-rowerowy połączy centrum Warszawy z Pragą Północ.


Most, który wybuduje Budimex ma połączyć brzegi Wisły na wysokości ul. Karowej i ul. Stefana Okrzei. Przebycie trasy kładką ma zająć wówczas 6 min. pieszo lub 2 min. rowerem. Most pieszo – rowerowy łączyć będzie odnowioną część prawobrzeżnej Warszawy z Bulwarami Wiślanymi. Dla pieszych powstanie ciąg łączący ul. Ząbkowską z Powiślem i dalej Krakowskim Przedmieściem, natomiast dla rowerzystów powstać ma korytarz rowerowy, łączący Pragę i Targówek z Powiślem, Śródmieściem i Wolą.



Projekt nowej przeprawy został ukończony na początku 2021 r. Przygotowała go pracownia Schuessler-Plan Inżynierzy, która została wybrana w międzynarodowym konkursie architektonicznym. Forma mostu będzie estetyczna, a jednocześnie odporna na działanie sił przyrody. Jednopoziomowy most ma się wspierać na siedmiu podporach z żelbetu. Na lewym brzegu, przed ostatnim filarem, przeprawa będzie się poszerzać. Rozdzieli na dwie rampy, które zostaną przerzucone nad bulwarami na wysokości chodnika Wybrzeża Kościuszkowskiego. Pomiędzy rampami zaplanowano schody dwubiegowe ze spocznikiem. Będą wbudowane w taras bulwaru. Most zostanie wykonany ze stali pokrytej farbą, która imituje kolor kortenu. Taki materiał i powłoka są bardziej odpowiednie ze względu na dużą wilgotność nad rzeką.



– To będzie najdłuższa tego typu przeprawa w Polsce. Most pieszo-rowerowy połączy brzegi Wisły na wysokości ulic Karowej i Stefana Okrzei. Przybliży Pragę do nowego, zielonego centrum miasta. Prace rozpoczną się natychmiast, by warszawiacy mogli z niego korzystać już w 2024 roku. To będzie jedna z wizytówek stolicy – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.

Nowa przeprawa rozciągać się będzie między brzegami na długości 452 metrów. Szerokość konstrukcji, wygiętej na kształt błyskawicy, będzie zmienna. W najwęższym punkcie wyniesie 6,9 m, a nad nurtem rzeki – 16,3 m. – Prace budowlane przygotowawcze do budowy rozpoczynamy już w tym tygodniu. Zaczynamy od inwentaryzacji obiektów sąsiadujących z budową oraz od badania dna Wisły w miejscu budowy – mówi Dariusz Demianiuk, dyrektor Rejonu Dywizji Budownictwa Infrastrukturalnego Budimex.

Wartość kontraktu wynosi 120 mln 961 tys. zł brutto. Koniec robót nastąpić ma w lutym 2024 roku.