Data dodania: 22/09/2020

Na terenie sosnowieckiego Zagórza rozpoczęła się budowa nowej linii tramwajowej, która od istniejącej pętli zostanie doprowadzona do ronda im. Jana Pawła II. Warta 88 mln zł inwestycja obejmie m.in. realizację tunelu pod ul. Braci Mieroszewskich i centrum przesiadkowego przy ul. Braci Mieroszewskich.

Ruszyła budowa nowej linii tramwajowej w Sosnowcu. Fot. Maciej Łydek UM Sosnowiec.

Na placu budowy została wbita symboliczna „pierwsza łopata”. Nowa linia tramwajowa, inwestycja spółki Tramwaje Śląskie, przebiegać będzie od dotychczasowej pętli tramwajowej poprzez dwupoziomowe skrzyżowanie z ul. Braci Mieroszewskich (tunelem pod jezdnią), przez nieużytki do al. Wolności, przez ul. ks. Blachnickiego i dalej wzdłuż ul. Białostockiej, al. Paderewskiego i ul. Marszałka Rydza Śmigłego do ronda im. Jana Pawła II, gdzie planowane jest zakończenie trasy pętlą tramwajową. Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm Eurovia Polska, KZN Rail i Nowak Mosty. Wartość zadania zgodnie z zapisami umowy wynosi niespełna 88,6 mln zł netto.

W pierwszej kolejności prace budowlane prowadzone będą w rejonie ul. Braci Mieroszewskich w sąsiedztwie parkingu znajdującego się tam supermarketu. Na listopad planowane jest wprowadzenie ograniczeń w ruchu kołowym na ul. Braci Mieroszewskich i rozpoczęcie przezbrojeń terenu pod budowę tunelu tramwajowego.

– Przed nami zadanie niełatwe wymagające koordynacji prac z wielu obszarów, dlatego skład naszego konsorcjum został tak dobrany, aby wszystkie te obszary zabezpieczyć. Pierwsze prace rozpoczną się już w najbliższych dniach, będą to roboty przygotowawcze, częściowo ziemne oraz przezbrojeniowe związane z budową nowego torowiska. Pod koniec października planujemy rozpocząć przebudowę sieci kanalizacyjnej. Prowadzenie tych prac nie będzie na razie wiązało się z większymi utrudnieniami dla mieszkańców – zapewnił Robert Wach, dyrektor kontraktu Eurovia Polska.

W ramach budowy wiaduktu nad torami tramwajowymi na ul. Braci Mieroszewskich powstanie centrum przesiadkowe z przystankami tramwajowymi zlokalizowanymi pod wiaduktem i autobusowymi na wiadukcie. Połączy je klatka schodowa oraz windy. Na drugim końcu nowego odcinka przebudowane zostanie rondo, mieszcząc w środku pętlę tramwajową, a przystanki – końcowy i dwa początkowe – z torem odstawczym i punktem dyspozytorskim usytuowane zostaną w pasie dzielącym jezdnie ul. Marszałka Rydza Śmigłego. Po nowych torach tramwaje zaczną kursować pod koniec stycznia 2023 roku.