Data dodania: 02/08/2019

Spółka Centralny Port Komunikacyjny prowadzi regionalne konsultacje strategiczne dotyczące budowy szybkiej linii kolejowej w woj. mazowieckim, dolnośląskim i łódzkim. Inwestycje pozwoliłyby rozwinąć pociągom prędkość 250 km/h. W planach jest budowa ponad 1600 km nowych linii.

Regionalne konsultacje przebiegu odbyły się już w Poznaniu, Warszawie, Łodzi i Wrocławiu. W ich trakcie spółka CPK przedstawiła poziom zaawansowania prac przygotowawczych do budowy linii kolejowych na terenie województwa mazowieckiego, łódzkiego i dolnośląskiego, omawiając ich pierwszą koncepcję. W ramach programu CPK województwie mazowieckim planowana jest budowa 344 km nowych linii kolejowych. Priorytetowymi inwestycjami w regionie są dwie linie kolejowe dużych prędkości: linia nr 85 Warszawa – CPK – Łódź – Poznań oraz linia nr 5 CPK – Płock – Grudziądz (Gdańsk). To fragment tzw. szprychy nr 1 i szprychy nr 9 w ramach Programu CPK. Na północnym-wschodzie województwa powstanie także nowy odcinek linii nr 29 z Ostrołęki przez Łomżę do Giżycka. Według założeń, przy prędkości eksploatacyjnej 250 km/h czas przejazdu z Warszawy do Łodzi wyniesie 50 min. (teraz najkrótszy czas to 1 godz. 21 min.), do Gdańska - 2 godz. (dziś to minimum 3 godz.), a do Poznania - 1 godz. 55 min. (zamiast 3 godz.). W kolejnej fazie Programu planowana jest budowa odcinków CPK - Warka i Radom - Ostrowiec Św., stanowiących fragmenty szprychy nr 6 z Warszawy i CPK na Podkarpacie oraz linii Warszawa Choszczówka - Kątne, upraszczającej przebieg szprychy nr 2 na Warmię.

W woj. łódzkim wybudowanych zostanie 219 km nowych linii. W regionie powstaną dwie linie kolejowe dużych prędkości: linia nr 85 Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Poznań oraz linia nr 87 Sieradz – Wieruszów, stanowiąca fragment trasy Warszawa – Wrocław, której budowę planowano już w latach 70. Ich budowa skróci czas przejazdu, np. do Poznania do 1 godz. 5 min. (zamiast obecnych 3 godz. 20 min.), do Wrocławia w 1 godz. (zamiast obecnych 3 godz. 20 min.), a do CPK w 35 min.

W województwie dolnośląskim w ramach Programu CPK powstanie 119 km nowych odcinków, składających się na linię dużych prędkości Warszawa – Wrocław – Wałbrzych – granica polsko-czeska (z połączeniem do Pragi). Zaprezentowana podczas konsultacji wersja trasowania zakłada, że przy prędkości eksploatacyjnej 250 km/h możliwe będzie osiągnięcie czasu przejazdu z Wrocławia: do Wałbrzycha - 45 min. (obecnie najkrótszy czas to 60 min.), do Warszawy - 1 godz. 50 min. (dziś najkrótsza podróż na tej trasie zajmuje 3 godz. 55 min.), do Pragi - 2 godz. 30 min. (zamiast obecnych 5 godz.).

CPK planuje regionalne spotkania strategiczne w kolejnych województwach. Po ich zakończeniu przeprowadzi analizę lokalizacyjną, w ramach której zostanie przedstawiony przebieg linii kolejowych. Następnym etapem będą dodatkowe - zaproponowane przez CPK – lokalne konsultacje społeczne dotyczące konkretnych rozwiązań technicznych, które zostaną uwzględnione w trakcie wydawania decyzji środowiskowej.

Łącznie w ramach kolejowej części Programu CPK planowana jest budowa ponad 1600 km nowych linii prowadzących z 10 kierunków do CPK i Warszawy. Tzw. etap zero, który powinien być gotowy przed uzyskaniem przez Port Lotniczy Solidarność zdolności operacyjnej, zakłada wybudowane zostanie 140 km nowych linii na trasie Warszawa – CPK – Łódź. Zakończenie pozostałych inwestycji kolejowych planuje się do 2040 r.