Data dodania: 21/07/2020

W pierwszym półroczu 2020 r. Panattoni podpisało umowy najmu na ponad 1 mln mkw. To ponad dwa razy więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. – E-commerce stał się jeszcze ważniejszym kanałem sprzedaży niż dotychczas i jednocześnie głównym motorem napędowym logistyki – komentuje Robert Dobrzycki, szaf Panattoni.

W pierwszym półroczu 2020 roku wolumen transakcji Panattoni osiągnął 1 097 253 mkw. - to blisko 125 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego - z czego zaledwie 6 proc. stanowiły ekspansje. – To bardzo dobry wynik i potwierdzenie atrakcyjności branży nieruchomości przemysłowych, która z sektora nieruchomości komercyjnych dotychczas najlepiej zareagowała na pandemię COVID-19 – komentuje Robert Dobrzycki, CEO Panattoni.

Robert Dobrzycki, CEO Panattoni.

W pierwszych trzech miesiącach deweloper wynajął 425 715 mkw. (na 950 000 mkw. w skali całej branży) – 45 proc. więcej niż w pierwszym kwartale 2019 r, a największa aktywność najemców przypadła na marzec – tylko w tym miesiącu łączny wolumen transakcji zwiększył się niemal dwukrotnie osiągając 207 000 mkw. Wtedy w Polsce ogłoszono pierwszy przypadek zakażenia koronawirusem SARS COV-2, zaś 20 marca wprowadzono stan epidemii w naszym kraju.
– E-commerce stał się jeszcze ważniejszym kanałem sprzedaży niż dotychczas i jednocześnie głównym motorem napędowym logistyki. Na dobry wynik pierwszego kwartału wpływ miały również sieci handlowe, które zabezpieczały ciągłość łańcucha dostaw przestawiając się z dotychczas popularnego rozwiązania dostawy just-in-time. Warto dodać, że sytuacja epidemii wymagała szybkich reakcji, co przełożyło się na dużo większą decyzyjność przez najemców właśnie w marcu – komentuje Robert Dobrzycki.

Popyt na powierzchnie magazynowe nie ustał również w drugim kwartale 2020 r. Wolumen transakcji Panattoni w kolejnych trzech miesiącach osiągnął 671 538 mkw. - o ponad 57 proc. więcej niż w pierwszym kwartale br., i 3,5 krotnie więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział sektorów w popycie uległ nieco zmianie w porównaniu z pierwszym kwartałem tego roku – o ile w pierwszych trzech miesiącach dominowali operatorzy logistyczni, których procesy były dedykowane głównie sprzedaży w internecie, tak teraz na scenę wkroczyły sieci sklepów intensyfikujące podejście omnichannelowe na korzyść on-line’u lub same sklepy internetowe. Zwiększył się również udział przedsiębiorstw produkcyjnych. – To pierwsze symptomy trendu czy chęci uniezależnienia się przedsiębiorstw produkcyjnych od Azji i zatrzymania lub wręcz przywrócenia produkcji bliżej miejsc konsumpcji – dodaje Dobrzycki.


 "O ile w pierwszych trzech miesiącach dominowali operatorzy logistyczni, których procesy były dedykowane głównie sprzedaży w internecie, tak w drugim kwartale na scenę wkroczyły sieci sklepów."

Największym zainteresowaniem najemców cieszyła się Warszawa i okolice. Region był najczęściej wybierany przez najemców, którzy w efekcie wynajęli ponad 180 000 mkw. Na drugim miejscu uplasowała się Wielkopolska z blisko 103 000 mkw. wynajętej powierzchni, a trzecie miejsce ze względu na liczbę podpisanych najmów zajęły ex aequo Trójmiasto z 104 500 mkw. i Polska Centralna z 78 000 mkw. Na Górnym Śląsku deweloper wynajął łącznie 85 650 mkw., w tym podpisał umowę na realizację centrum dystrybucyjnego dla producenta odzieży i akcesoriów sportowych.

W pierwszym półroczu 2020 r. Panattoni prowadziło kilkadziesiąt inwestycji - na koniec czerwca deweloper miał w budowie 857 395 mkw. Panattoni rozpoczęło budowę nowych parków w Warszawie i okolicach (np. Panattoni Park Konotopa III, A2 East Warsaw Park), w Polsce Centralnej (Panattoni Park Stryków IV), na Śląsku (Panattoni Park Czeladź V) czy w Trójmieście (Panattoni Park Tricity South II) i lubuskim (Panattoni Park Gorzów Wielkopolski). Deweloper zainicjował również debiut Olsztyna na rynku obiektów multitenant rozpoczynając realizację pierwszego centrum dystrybucyjnego w regionie. Dla klientów BTS Panattoni zaczął budować: obiekt przemysłowo-magazynowy dla Phoenix Contact E-Mobility GmbH w Rzeszowie, obiekt magazynowy dla K-Flex w Uniejowie, centrum dystrybucyjne dla producenta odzieży i akcesoriów sportowych w Czeladzi,  czy fabrykę grilli w Zabrzu dla firmy Weber.

W ciągu pierwszych sześciu miesięcy deweloper dostarczył na rynek 321 660 mkw., w tym A2 Warsaw Park – największy budynek magazynowy w regionie Warszawy – o powierzchni ponad 100 000 mkw. Otwarte zostało również centrum logistyczne DSV Solution w Skarbimierzu, które obsługuje koncern Mondēlez International i dwa zakłady produkcyjne w sąsiedztwie: fabryki czekolady oraz gum i cukierków.