Data dodania: 30/11/2009

Rozpoczyna się budowa jednej z kluczowych inwestycji dla krakowskiego portu lotniczego. Już niedługo wzbogaci się on o łącznik pomiędzy pasem startowym a płytą postojową wraz z trzema nowymi miejscami postojowymi. Przed kilkoma dniami przetarg na tę część inwestycji wygrała firma WARBUD SA. 

Łącznik to fragment drogi kołowania łączący płytę postojową z drogą startową. Jego budowa znacznie poprawia możliwości przemieszczania się samolotów po płycie lotniska – zwiększa przepustowość, a ponadto korzystnie wpływa na bezpieczeństwo operacji w porcie lotniczym.

W toku postępowania przetargowego wyłoniony został wykonawca inwestycji, którym jest Warbud SA – generalny wykonawca najbardziej prestiżowych projektów z zakresu budownictwa kubaturowego, ekologicznego, przemysłowego, specjalistycznego oraz inżynierskiego. Firma ma w swoim portfolio takie realizacje, jak chociażby zbiorniki retencyjne i komory regulacji przepływu w Porcie Lotniczym im. F. Chopina w Warszawie, kopuły dla 3 anten radarowych na lotnisku wojskowym w Krzesinach czy realizacje infrastruktury komunikacyjnej. Warbud zaoferował wybudowanie łącznika za sumę 37,813 mln zł. W tej kwocie, prócz samego łącznika, znajdzie się też realizacja trzech stanowisk postojowych dla samolotów klasy C (typu Boeing 737) i budowa miejsca do odladzania samolotów wraz z infrastrukturą towarzyszącą. 

Zgodnie z harmonogramem prace budowlane potrwają pół roku od podpisania umowy, które miało miejsce we wtorek 24 listopada. Od razu warto zaznaczyć, że na faktyczny czas ich wykonania będą miały wpływ również warunki atmosferyczne.

Zgodnie z kontraktem do zadań Warbudu należą: budowa muru oporowego, budowa obiektów i urządzeń podczyszczalni wód opadowych (m. in. zbiornik retencyjny, osadniki i separatory oraz dwa zbiorniki CPN), roboty rozbiórkowe i demontażowe, roboty ziemne (wykopy i nasypy), budowa sieci kanalizacji deszczowej wraz z obiektami konstrukcji budowlanych, budowa drogi dojazdowej do obiektów kanalizacji deszczowej o długości 115 m i szerokości 6 m, budowa i przebudowa sieci teletechnicznych, budowa i przebudowa sieci elektroenergetycznych, budowa ścieków korytkowych odwodnienia nawierzchni lotniskowych, budowa konstrukcji nawierzchni lotniskowej ( konstrukcja dwuwarstwowa z betonu cementowego), budowa oświetlenia płaszczyzny (dwa maszty oświetleniowe o wysokości 25 m każdy), budowa i przebudowa oświetlenia nawigacyjnego (krawędziowego i linii centralnej) . 
Łączna powierzchnia płaszczyzny lotniskowej wyniesie 30.457 mkw.: jej długość to 294 m, a szerokość od 75 m do 141 m.

- Choć hasło łącznik nie przemawia może do wyobraźni, to zapewniam, że to kluczowa inwestycja dla naszego portu. Znacznie poprawi ona przepustowość operacyjną lotniska, a także bezpieczeństwo operacji. Po tej inwestycji będziemy dysponować bezsprzecznie najlepszą infrastrukturą operacyjną wśród wszystkich portów regionalnych w Polsce. A dzięki temu, że branża budowlana wciąż przeżywa kryzys, my oszczędzamy. W budżecie na budowę łącznika zarezerwowana została kwota blisko o 20 milionów większa niż ta, za którą faktycznie łącznik zostanie wybudowany – komentuje Jan Pamuła, prezes Kraków Airport, największego portu regionalnego w Polsce.

ŹRÓDŁO: Image Line Communications

Kraków AirPort

  

 

Kraków Air Port 

fot.: MPL Kraków-Balice - Image Line Communications