Data dodania: 07/07/2020

– To jedna z najbardziej ambitnych koncepcji infrastrukturalnych ostatnich lat - tak o nowej inwestycji w Warszawie mówi jej wykonawca. Budimex podpisał dziś umowę na przebudowę stacji Warszawa Zachodnia oraz realizację podziemnego przystanku tramwajowego. Prace właśnie ruszają i potrwają trzy lata.

PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały dziś umowę z Budimeksem na modernizację stacji Warszawa Zachodnia. Założeniem inwestycji za ponad 1,9 mld zł netto jest przebudowa 30 km torów, 130 rozjazdów i sieci trakcyjnej. Prace będą się odbywać na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia. Nowy układ umożliwi przejazd pociągów z linii obwodowej na linię radomską i stworzenie bezpośrednich połączeń Piaseczno – Legionowo i Legionowo – Lotnisko Chopina.

Rozpoczyna się modernizacja stacji Warszawa Zachodnia. Wiz. PKP PLK.

Projekt modernizacji stacji Warszawa Zachodnia przygotowali architekci z pracowni DWAA Architekci. Planowane prace obejmują poszerzenie istniejącego tunelu i wydłużenie go do peronu linii obwodowej. Stanie się on podziemnym dworcem. Przebudowane zostaną wszystkie perony - zostaną zadaszone, będą także dostosowane dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Przewidziano ruchome schody i windy, przystosowane do przewozu wózków i rowerów. Od strony ul. Tunelowej zostanie wybudowany dodatkowy peron. Komunikację w obszarze stacji ułatwi pieszym kładka, która połączy Wolę i Ochotę. Całkowicie zmieni się przejście podziemne - będzie dłuższe, wyższe i szersze oraz połączone z przestrzenią poczekalni i kas biletowych. Pod przejściem dla pieszych, na poziomie -2 zostanie wybudowany tunel, który umożliwi budowę linii tramwajowej wraz z niezbędną dla niej infrastrukturą.
Na poziomie –2 zaplanowano budowę tunelu tramwajowego, który ma zostać wykorzystany w przyszłości w ramach przedłużania linii tramwajowej z Dworca Zachodniego na Wolę. Prace na stacji planowane są do 2023 roku.



– W ramach przedsięwzięcia mają powstać także nowe perony i zmodernizowana hala dworcowa, dzięki którym zwiększy się zdolność przepustowa tej stacji a pasażerom będzie się podróżowało o wiele bardziej komfortowo. Przebudowa Warszawy Zachodniej to jedna z najbardziej ambitnych koncepcji infrastrukturalnych ostatnich lat – mówi Dariusz Blocher, prezes i dyrektor generalny Budimeksu.

W ramach umowy z Tramwajami Warszawskimi w trakcie modernizacji stacji Warszawa Zachodnia powstanie także podziemny przystanek. Budimex jest odpowiedzialny za najbardziej skomplikowany odcinek z całej trasy, który znajduje się bezpośrednio pod peronami kolejowymi. Trasa tramwajowa do Wilanowa będzie rozpoczynać się od 500–metrowego tunelu pod Al. Jerozolimskimi i Parkiem Zachodnim.

Termin rozpoczęcia budowy wyznaczony jest na 8 lipca 2020 roku. Budimex założył, że na wykonanie prac potrzebuje 1101 dni, czyli trzy lata. Prace będą wykonywane w trakcie normalnej działalności dworca.