Data dodania: 08/02/2011

Nowoczesne centrum handlowo-usługowe, z funkcjonalnym układem komunikacyjnym i przestrzennym, oraz nowy budynek dworca - tak mają wyglądać tereny wokół dworca Świebodzkiego w przyszłości. Konsorcjum firm: Biuro Projektowo-Inżynierskie Redan sp. z o.o. oraz Pracownia Projektowa Metropolis opracowało, na zlecenie PKP S.A., koncepcję architektoniczo-urbanistyczną i funkcjonalną przebudowy i rewitalizacji dworca Wrocław Świebodzki.

Koncepcja obejmuje swoim zasięgiem obszar około czterech hektarów zlokalizowanych w centrum Wrocławia, w bezpośrednim sąsiedztwie dworca, ograniczonym ulicą Tęczową, placem Orląt Lwowskich i Braniborską. Wokół dworca Wrocław Świebodzki  zaprojektowano wielofunkcyjne „Centrum Świebodzkie” o charakterze handlowo-usługowym.

Dworzec Wrocław Świebodzki zostanie wyłączony z obsługi podróżnych. Stanie się  obiektem handlowo-usługowym pełniącym również funkcje: kulturalną i hotelową. W skrzydle północnym zaprojektowano rozbudowę Teatru na Świebodzkim, natomiast część centralną obiektu zajmie Centrum Sztuki Współczesnej. Południowe skrzydło obiektu projektanci przeznaczyli na lokale gastronomiczne. Całkowitą nowością jest zlokalizowanie - w zachodnim skrzydle dworca - hotelu wraz z restauracją i centrum spa&wellness. Dawne perony zostaną zadaszone. Powstała w ten sposób przestrzeń będzie przeznaczona na pawilony handlowe.

Takie zagospodarowanie dworca Wrocław Świebodzki nie oznacza rezygnacji z uruchomienia ruchu kolejowego w jego bliskim sąsiedztwie. Obsługę podróżnych zapewni nowy budynek dworca (zlokalizowany za obecnym dworcem Wrocław Świebodzki) wraz z zadaszonymi trzema peronami. Dodatkowo będzie on pełnił funkcje handlowo-usługowe. Budynek nowego dworca będzie łączył się z innymi nowymi budynkami za pomocą nadziemnych łączników, tworząc funkcjonalnie powiązane centrum handlowo-rozrywkowo-biurowe.

Koncepcja dworca Wrocław Świebodzki zakłada również uporządkowanie chaosu przestrzennego i komunikacyjnego na objętym opracowaniem obszarze. Przewiduje kompletną przebudowę pl. Orląt Lwowskich (skrzyżowania ulic Podwale, Piłsudskiego i Nowa Robotnicza), a także przebudowę ulicy Robotniczej. Ta ostatnia stanie się  dwupasmową dwujezdniową ulicą rozdzieloną pasem komunikacyjnym, pozostawionym pod torowisko tramwajowe.

Koncepcja zakłada również możliwość zastosowania tramwaju dwusystemowego, który za budynkiem Nowego Dworca będzie włączał się w infrastrukturę kolejową. Główny węzeł przesiadkowo-komunikacyjny zaprojektowano przed nowym budynkiem dworca (przystanki tramwajowe, autobusowe, miejsca postojowe dla busów, taksówek, parkingi rowerowe). W koncepcji ujęto również budowę parkingu podziemnego (dwukondygnacyjnego) pod Nowym Placem Orląt Lwowskich.

Ponadto  koncepcja zakłada wprowadzenie zmian w przestrzeni publicznej, stanowiącej bezpośrednie otoczenie historycznego budynku dworca Wrocław Świebodzki, poprzez stworzenie placów o charakterze rekreacyjno-kulturalnym. Najciekawiej prezentuje się projekt placu przed Teatrem na Świebodzkim. Ma tu powstać scena plenerowa wraz z miejscami do siedzenia, a także fontanny. To wszystko w  otoczeniu zieleni miejskiej.

Koncepcja architektoniczno-urbanistyczna i funkcjonalna przebudowy i rewitalizacji dworca Wrocław Świebodzki jest wynikiem porozumienia podpisanego w październiku 2009 roku pomiędzy PKP S.A., Urzędem Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego a Urzędem Miasta Wrocław.

Koncepcja została sfinansowania po połowie ze środków PKP S.A. i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego. Jej koszt to około 140 tysięcy złotych.

Źródło: PKP