Data dodania: 08/07/2019

PKP Polskie Linie Kolejowe zaprezentowały Master Plan dla transportu kolejowego w aglomeracji warszawskiej. W stolicy powstaną nowe przystanki, w planach jest także rozbudowa linii wylotowych i częstsze kursy pociągów na linii średnicowej.

PKP Polskie Linie Kolejowe przeprowadziły analizę linii kolejowych w obszarze Warszawskiego Węzła Kolejowego. Szczegółowe badania objęły miasto i odcinki linii w promieniu ok. 100 km od stolicy. Uwzględniono wzrost liczby mieszkańców, niewydolność układów drogowych, konieczność pogodzenia ruchu kolejowego aglomeracyjnego, regionalnego, dalekobieżnego i towarowego oraz potrzebę dostosowania linii do rzeczywistych potrzeb przewozowych. Opracowano koncepcyjne układy torowe linii i stacji.

Przebudowa warszawskiej linii średnicowej Warszawa Zachodnia – Warszawa Wschodnia zapewni większe możliwości sprawnych połączeń dalekobieżnych i aglomeracyjnych. Wzrośnie liczba przejeżdżających pociągów, a po linii podmiejskiej pojadą one co 2,5 minuty. Nowe urządzenia sterowania zwiększą poziom bezpieczeństwa.

Powstaną nowe przystanki na linii średnicowej Warszawa „de Gaulle’a”, Warszawa „Solec”, oraz Warszawa Targówek na linii Warszawa Wschodnia – Gdańsk. Z kolei między Warszawą Centralną, Warszawą Śródmieście a metrem przy rondzie R. Dmowskiego planowane jest przejście podziemne. PLK umożliwią powstanie łącznika bezpośrednio na stację metra - takie rozwiązanie poprawiłoby układ komunikacyjny w ścisłym centrum.

Założona jest rozbudowa linii wylotowych z Warszawskiego Węzła Komunikacyjnego do układów czterotorowych, w szczególności: Warszawa – Otwock, Warszawa – Legionowo, Wołomin – Tłuszcz, Warszawa – Sulejówek Miłosna, Warszawa – Piaseczno. Rozbudowa pozwoli na przejazd do kilkunastu pociągów więcej w godzinie oraz możliwość realizacji cyklicznego rozkładu jazdy pociągów pasażerskich. W nowej perspektywie finansowej planowana jest budowa nowych linii: Warszawa Choszczówka – Nasielsk – Kątne, Warszawa Wschodnia – Zielonka, Warszawa Zachodnia – CPK – Łódź oraz modernizacji linii do Konstancina Jeziornej.

Master Plan dla transportu kolejowego w aglomeracji warszawskiej” wskazuje potrzebę budowy po 2027 roku nowej linii średnicowej – jedynym z możliwych przebiegów jest Warszawa Wileńska/Warszawa Gdańska – Warszawa Główna/Warszawa Służewiec.