Data dodania: 01/02/2011

W holu głównym Dworca Centralnego robotnicy odnawiają elewację północną i zachodnią oraz dalszą część sufitu. Na zewnątrz ocieplają i wymieniają strop od strony ulicy Emilii Plater i Złotych Tarasów. W galerii północnej i wschodniej wymieniany jest kamień na posadzkach, montowana nowa instalacja elektryczna i stawiane pawilony handlowe. Na peronach 2 i 3 restaurowany jest kamień na ścianach i posadzkach, wymieniane podwieszane stropy oraz czyszczone torowisko.

Remont obejmuje renowację czy wymianę niemal wszystkich elementów dworca, od wszelkiego rodzaju instalacji po nowe zaplecza, punkty kasowe, handlowe i perony. Prace zakończą się w I kwartale 2012 r. i kosztować będą 48 mln złotych.

Zmodernizowany Dworzec Centralny przyniesie podróżnym zupełnie nową  jakość. Jedna ze ścian holu głównego i antresoli stanowić będzie centrum obsługi klienta z kasami biletowymi, punktami informacji oraz poczekalnią. Tam załatwimy wszystkie sprawy bezpośrednio związane z podróżą. W kolejnych częściach holu odnajdziemy bankomaty, kafejki, kioski prasowe, a także miejską informację turystyczną. Na antresoli nad dzisiejszymi kasami biletowymi zorganizowana zostanie część gastronomiczna, podobna do food courtów znanych z galerii handlowych.

Swój wygląd i funkcjonalność diametralnie zmienią też galerie na poziomie -1. Pojawią się przestronne, szklane pawilony handlowe. Więcej przyjaznych przestrzeni podróżni odnajdą też na peronach, gruntownie odnowionych i lepiej oświetlonych. Dworzec zyska też nowoczesny monitoring zewnętrzny i wewnętrzny oraz ułatwienia dla osób niepełnosprawnych.

Aktualnie prowadzone prace obejmują roboty zewnętrzne: czyszczenie elewacji wschodniej, ocieplanie i wymiana stropu listwowego elewacji zachodniej, czyszczenie i malowanie sufitu nad tarasem i antresolą wschodnią, czyszczenie elewacji wschodniej.  Prace w hali głównej i antresoli: czyszczenie, malowanie i montaż nowych blend na suficie części północnej hali, czyszczenie elewacji północnej i zachodniej, wymiana instalacji elektrycznej i oświetlenia w hali, montaż instalacji teletechnicznych, wymiana stropów listwowych pod antresolami, roboty instalacyjne  i wyburzeniowe w łazienkach na antresoli zachodniej i pod antresolą wschodnią. Przebudowa północnej i wschodniej galerii handlowej obejmuje naprawę i wymianę kamienia na posadzkach i ścianach, wymianę stropów podwieszonych, montaż nowych pawilonów i kasetonów reklamowych, montaż nowych instalacji elektrycznych i teletechnicznych, montaż nowego oświetlenia.

Na peronach 2 i 3 prowadzone są następujące prace: czyszczenie torowisk, remont ścianek pod peronami, naprawa kamienia na ścianach i posadzkach, naprawy konstrukcji słupów i podciągów, malowanie stropów i słupów, montaż nowych stropów podwieszonych panelowych i żyletkowych, montaż nowego oświetlenia, montaż nowej instalacji elektrycznej i teletechnicznej, montaż nowej statycznej informacji wizualnej.

Remont obejmuje też renowację i wymianę wielu elementów niewidocznych gołym okiem, jak: systemy instalacji elektrycznej, wodnej i kanalizacji, c.o., systemy wentylacyjne, klimatyzację, nowe przyłącza zewnętrzne ułatwiające np. odbiór wody do kanalizacji burzowej, pętle indukcyjne, systemy ppoż, elementy monitoringu, nowe zaplecza, toalety dla personelu i systemy informatyczne, w tym informację dynamiczną dla podróżnych.

W Warszawie gruntownie remontowany jest też Dworzec Wschodni, a pod koniec pierwszego kwartału tego roku  prace budowlane ruszą na dworcu Warszawa Stadion - dzisiaj obiekt jest już zamknięty i prowadzone są tam prace przygotowawcze. W województwie mazowieckim robotnicy pracują również na dworcach w Modlinie i Radziwiłłowie. W styczniu tego roku ogłoszony został przetarg na wykonawcę remontu dworca w Radomiu.

Źródło: PKP