Data dodania: 03/03/2010

Polskie Koleje Państwowe S.A. i wybrane w przetargu konsorcjum Budimex S.A. - Ferrovial Agroman S.A. 2 marca podpisały umowę na wykonanie przebudowy dworca kolejowego PKP S.A. Wrocław Główny. Wartość wykonania robót budowlano montażowych zgodnie z zawartą umową wynosi 324 mln 137 tys. 529 zł. brutto (265,7 mln zł netto). Projekt zostanie zrealizowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko i będzie współfinansowany ze środków Unii Europejskiej. 

To jedna z największych inwestycji dworcowych prowadzonych przez PKP S.A. w Polsce. Zgodnie z planem prace budowlane rozpoczną się w II kwartale 2010 roku. Od tego czasu pasażerowie kolei będą obsługiwani w dworcu tymczasowym, który jest w tej chwili przygotowywany do swojej roli. Modernizacja dworca Wrocław Główny zakończy się w I kwartale 2012 roku.

Przestrzeń wewnątrz budynku wrocławskiego dworca zostanie zaaranżowana na nowo. W holu dworca zainstalowane zostaną schody ruchome, którymi osoby odwiedzające obiekt będą mogły dostać się na kondygnację +1. Oprócz tego z poziomu +1 będzie można wyjść na pas zieleni (ciąg spacerowy) zlokalizowany pomiędzy halami peronowymi a kopułą wieńczącą hall główny. Przebudowa budynku głównego wiąże się również ze wzmocnieniem elementów konstrukcyjnych, a także wymianą instalacji elektrycznych, wodociągowych i teletechnicznych. Dworzec zostanie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Oprócz tego bezpieczeństwa podróżnych będzie strzegł nowoczesny system monitoringu.

Zielone wyspy i fontanny

Inwestycja obejmie również plac przed dworcem, który docelowo ma zamienić się w oazę zieleni w formie zielonych wysp. Po obu stronach wejścia głównego od strony ul. Piłsudskiego pojawią się fontanny. Odtworzone zostaną tarasy restauracyjne przylegające do budynku od frontu. Miła niespodzianka spotka również zmotoryzowanych. Pod placem przed dworcem powstanie parking na ponad dwieście miejsc, z wjazdami od strony ulicy Peronowej i Piłsudskiego. Na powierzchni zostanie zlokalizowany dodatkowy parking oparty oraz miejsca do parkowania rowerów.

Przebudowa nie ominie również peronów dworcowych. Tutaj również wymagane będzie wzmocnienie i wymiana elementów konstrukcyjnych wiat peronowych. Poza tym niektóre perony zmienią swoją dotychczasową długość, pojawi się elektroniczny system informacji pasażerskiej. Nowością i znacznym ułatwieniem dla pasażerów w tej część obiektu będzie powstanie przy schodach prowadzących na peron taśmy bagażowej (korytarz główny od hallu). Od strony przejścia wschodniego zainstalowane zostaną schody ruchome na perony.

W ramach inwestycji od strony ulicy Suchej powstanie też Pawilon Południowy od, którego zadaniem będzie obsługa podróżnych (także w nocy). W kondygnacji naziemnej znajdą się kasy biletowe wraz z hallem, natomiast na piętrze – poczekalnia oraz punkty usługowe.

Po przebudowie dworzec Wrocław Główny stanie się przyjaznym pasażerom, nowoczesnym węzłem komunikacyjnym zlokalizowanym w niezwykle atrakcyjnym punkcie miasta. Jego modernizacja to jedna z ponad trzydziestu inwestycji dworcowych prowadzonych przez PKP SA w ramach największego programu modernizacyjnego od dwudziestu lat. Do 2012 roku PKP S.A. wydadzą na ten cel fundusze o wartości ponad 670 mln złotych.

ŹRÓDŁO: PKP SA

 

Wrocław Główny

fot. Wrocław Główny 

Wrocław Główny

fot. Wrocław Główny

 

Wrocław Główny

fot. Wrocław Główny