Data dodania: 31/01/2023

W tym roku mają rozpocząć się pierwsze przygotowawcze roboty budowlane pod przyszłe gigantyczne lotnisko pod Baranowem. Odpowiedzialna za inwestycję spółka Centralny Port Komunikacyjny rozpoczyna tzw. wstępne konsultacje rynkowe dotyczące właściwych robót budowlanych. Zgłoszenia od firm wykonawczych będą przyjmowane do 6 lutego.

Centralny Port Komunikacyjny ma być gotowy w 2027 roku. W tym roku mają wystartować pierwsze prace przygotowawcze na placu budowy.


Port Lotniczy Solidarność ma powstać na obszarze 3 tys. hektarów, w okolicach Baranowa położonego na zachód od Warszawy. W tym roku na terenie przyszłego lotniska powinny ruszyć pierwsze przygotowawcze. Chodzi o rozbiórki, wycinki, niwelację terenu, budowę obiektów tymczasowych i inne prace niewymagające projektu architektoniczno-budowlanego. Dla tych prac spółka CPK podpisała w ubiegłym roku umowę ramową z ośmioma wykonawcami, są to firmy: Budimex, Doraco, Mostostal Warszawa, NDI, Polimex Infrastruktura, PORR, Strabag i Trakcja.


Pełen dostęp do informacji o inwestycjach z całej Polski. Wypróbuj bez zobowiązań >>

Tymczasem spółka Centralny Port Komunikacyjny rozpoczyna wstępne konsultacje rynkowe z branżą wykonawczą, który poprzedza przetargi. Jego celem jest analiza potencjału rynku, wysondowanie zainteresowania zleceniami w zakładanej przez inwestora formule i zebranie najlepszych praktyk związanych z realizacją robót. Chodzi także o pozyskanie informacji, które usprawnią przetargi, przyczyniając się do określenia optymalnych kryteriów  oceny ofert, zakresów zamówień i warunków umów oraz zasad pakietowanie zleceń i rozkładu ryzyka między inwestora i wykonawców.
 
– Podczas konsultacji będziemy chcieli wspólnie z potencjalnymi wykonawcami wypracować standardy realizacyjne i kontraktowe, które zastosujemy podczas zbliżającej się wielkimi krokami budowy nowego portu lotniczego. Na bieżąco przyglądamy się również rozwiązaniom realizacyjnym, innowacjom i nowinkom technologicznym stosowanym przy megaprojektach za granicą. Najlepsze z nich znajdą zastosowanie w naszym projekcie – mówi Marzena Hebda-Sztandkie, dyrektor Biura Zarządzania Podprogramem Lotniskowym CPK.

Konsultacje kierowane są do największych polskich i zagranicznych firm budowlanych oraz przedstawicieli branży specjalistycznych rozwiązań lotniskowych. Podczas rozmów wykonawcy podzieleni zostaną na grupy w ramach przyszłych pakietów wykonawczych. Spółka CPK chce przeprowadzić rozmowy zarówno z potencjalnymi generalnymi wykonawcami, jak też z podwykonawcami i dostawcami zaawansowanych technologii.
 
Master architektem, czyli projektantem terminalu pasażerskiego, dworca kolejowego, węzła przesiadkowego i systemu obsługi bagażu zostało brytyjskie konsorcjum Foster + Partners i Buro Happold. Za przygotowanie dokumentacji projektowej m.in. dróg startowych, dróg kołowania i płyt postojowych odpowiada libańskie biuro Dar Al-Handasah Consultants. Projekty tzw. obiektów wspierających np. wieży kontroli ruchu lotniczego, centrum operacyjnego, bazy dla samolotów itd. mogą trafić do łącznie 13 wykonawców, w tym polskich, z którymi CPK podpisał umowę ramową. Projektantem integracji systemów lotniskowych został hiszpański IDOM.