Data dodania: 10/06/2021

Kończą się prace związane z budową kluczowej inwestycji infrastrukturalnej w Gdyni. Obiekt ma wesprzeć plan związanych z obniżeniem emisji CO₂ w Trójmieście. W ramach realizacji węzła integracyjnego powstał pierwszy w Gdyni obiekt typu Park & Ride połączony bezpośrednio z peronami dworca, przebudowie i modernizacji uległ również Plac Dworcowy. 


Prace związane z realizacją fundamentowania na budowie węzła integracyjnego w Gdyni – Chyloni rozpoczęły się w marcu 2020 roku. Ze względu na bliskie sąsiedztwo istniejących zabudowań zdecydowano się na realizację szalunku w postaci ścian szczelinowych. Ten zakres prac powierzono firmie Soletanche Polska. W ramach kontraktu firma zrealizowała ściany szczelinowe o obwodzie 255 metrów bieżących wraz z rozparciem w postaci  tymczasowych rozpór stalowych.



– Pierwszym etapem wykonania prac była realizacja tzw. murków prowadzących, które wyznaczają osie ścian szczelinowych, następnym etapem było głębienie szczeliny przy wykorzystaniu specjalnego chwytaka oraz zawiesiny bentonitowej, która na czas głębienia i zbrojenia szczeliny zapobiega osuwaniu się gruntu do wnętrza. Kolejnym etapem był montaż szkieletów zbrojeniowych. Ostatnim etapem realizacji sekcji ściany szczelinowej jest jej zabetonowanie. W takiej sekwencji prac sekcja po sekcji powstawały ściany przyszłego parkingu podziemnego. Na tym kontrakcie wykonaliśmy 41 sekcji – wyjaśnia Krzysztof Tomczak, Kierownik Robót z Soletanche Polska. Ściany szczelinowe mają tutaj grubość 60 cm najgłębsze sekcje sięgają 9 metrów.

Technologia ścian szczelinowych umożliwiła zrealizowanie w ten sposób nie tylko bezpiecznej obudowy wykopu, ale także pełni funkcje ścian docelowego parkingu podziemnego i jest elementem fundamentowym. Soletanche opuściło plac budowy, zgodnie z harmonogramem, w 4 kwartale 2020 roku. Wówczas tempa zaczęły nabierać prace związane z wykończeniem obiektu parkingowego oraz zagospodarowaniem terenu Placu Dworcowego. 


Podziemna hala parkingowa o powierzchni prawie 3600 mkw. zawiera 140 miejsc postojowych dla samochodów i 24 dla rowerów. W ramach inwestycji zrealizowano również miejsca parkingowe na krótki postój tzw. Kiss & Ride, które głównie mają służyć kierowcom podwożącym swoich pasażerów na dworzec. Nie zabraknie miejsc przeznaczonych na postój dla taksówek. W ramach wspierania transportu niskoemisyjnego zrealizowano 810 mkw. nowych dróg rowerowych. Powstała również zadaszona wiata rowerowa.

– Wykonaliśmy roboty instalacyjne, kończymy tzw. roboty wykończeniowe na teranie parkingu podziemnego oraz Placu Dworcowym a także montaż urządzeń w parkingu i przewodów jezdnych sieci trakcyjnej. Zakończone są też prace przy realizacji tuneli ze schodami oraz ramp wjazdowych i wyjazdowych z parkingu podziemnego. Zaplanowaliśmy również ułatwienia dla osób z niepełnosprawnościami. W ramach udogodnień mieszkańcy będą mogli skorzystać z tablic z informacją pasażerską oraz wind. Pojawią się również fakturowane przejścia dla pieszych, niezwykle pomocne dla osób niedowidzących lub niewidomych – mówi Szymon Zygmański, Kierownik Budowy, Roverpol.

Przed generalnym wykonawcą prace wykończeniowe związane z realizacją nawierzchni drogowej trakcji trolejbusowej, zespołu toalet publicznych oraz montaż elementów małej architektury i wykonanie docelowej organizacji ruchu. Zakończenie realizacji planowane jest na drugą połowę 2021 roku.