Data dodania: 12/08/2022

Jest już gotowy wariant inwestorski prawie 200-kilometrowego odcinka Kolei Dużych Prędkości między Łodzią, Sieradzem i Wrocławiem. W przyszłym roku Centralny Port Komunikacyjny zamierza złożyć wniosek o decyzję środowiskową dla tej inwestycji.

Nowa linia kolejowa będzie częścią trasy Warszawa – Łódź – Wrocław/Poznań. Prace nad studium wykonalności trwały rok. Rekomendowany przebieg linii został wybrany w trakcie szczegółowych prac i analiz uwzględniających koszty i korzyści na które składają się czynniki społeczne, techniczne, rozwojowe, ekonomiczne i środowiskowe.

Pierwsze prace budowlane na odcinku Sieradz – Czernica Wrocławska mają ruszyć w 2024 r.

Po wybudowaniu tej linii skróci się czas podróży z Wrocławia do Łodzi do 1 godz. (dziś to ok. 3 godz.), pociągi mają jeździć z prędkością do 250 km/h, przy czym tzw. prędkość projektowa to 350 km/h – do takiej prędkości będzie można w przyszłości podnieść parametry bez konieczności przebudowy torowiska. Między Wrocławiem i Łodzią powstaną dwie nowe stacje pasażerskie: Czajków i Wodzierady. Pociągi będą mogły się też zatrzymywać w Czernicy Wrocławskiej, Kępnie i Sieradzu. Ta ostatnia zostanie całkowicie przebudowana.

Pełen dostęp do informacji o inwestycjach z całej Polski. Wypróbuj bez zobowiązań >>

W ramach I tury konsultowane były cztery warianty. Eksperci CPK i wykonawca studium na podstawie m.in. spotkań z samorządowcami, mieszkańcami i przedsiębiorcami przeprowadzili analizę, dzieląc je na mniejsze odcinki. W efekcie powstały trzy warianty „hybrydowe”, które składały się z wcześniejszych wariantów najkorzystniej ocenionych pod względem społecznym i środowiskowym. Dla wszystkich badanych przebiegów zostały przeprowadzone konsultacje z samorządowcami i mieszkańcami 33 gmin, przez które przebiegały trasy. Spółka CPK zorganizowała w tym celu 67 spotkań i zebrała prawie 35 tys. ankiet.

W kolejnym kroku, do II kwartału 2023 roku, wariant inwestorski razem z dwoma wariantami alternatywnymi, zostanie przedstawiony przez spółkę CPK we wniosku o decyzję środowiskową do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Jest to etap poprzedzający uzyskanie tzw. decyzji lokalizacyjnej i pozwolenia na budowę. Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane na odcinku Sieradz – Czernica Wrocławska mają ruszyć w 2024 r.