Data dodania: 01/08/2014

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i teatr TR Warszawa rozstrzygnęły postępowanie, w wyniku którego wyłoniony został architekt przyszłego zespołu budynków na placu Defilad. W ostatniej fazie przetargu wybierano spośród 12 propozycji. Zespół budynków Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i teatru TR Warszawa zaprojektuje nowojorska pracownia Thomas Phifer and Partners.

Ogłoszona we wrześniu 2013 roku dwuteapowa procedura zaowocowała końcowymi ofertami złożonymi przez 12 pracowni architektonicznych. Oceniająca oferty komisja w przyznawaniu punktów kierowała się listą kryteriów, wśród których szczególne znaczenie miało zrozumienie urbanistycznego kontekstu obu budynków i wykazanie przez architektów, że proponowana koncepcja pozwoli ożywić ten fragment centrum Warszawy, związać funkcje obu instytucji z codziennością tysięcy warszawiaków i przyjezdnych, otworzyć sztukę na miasto, a miasto na sztukę.

Zespół budynków Muzeum Sztuki Nowoczesnej i TR Warszawa zaprojektuje pracownia Thomas Phifer and Partners

W ocenie Komisji, najwyższe zrozumienie programu funkcjonalnego Muzeum i Teatru wykazane zostało w ofercie, złożonej przez pracownię Thomas Phifer and Partners z Nowego Jorku.

- To jego propozycja okazała się najbardziej miastotwórcza i to z Thomasem Phiferem Muzeum zawrze umowę na projekt kompleksu muzealno-teatralnego – współpraca, polegająca na wspólnym, przy udziale Muzeum i Teatru, rozwinięciu obecnej, wstępnej koncepcji, następnie na stworzeniu projektu budowlanego, potem projektu wykonawczego a ostatecznie, na nadzorze nad realizacją inwestycji, rozpocznie się jeszcze we wrześniu bieżącego roku – informuje dyrekcja Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

Zespół budynków Muzeum Sztuki Nowoczesnej i TR Warszawa zaprojektuje pracownia Thomas Phifer and Partners

Muzeum i Teatr przystąpią do współpracy z architektem w przekonaniu, że jego koncepcja, stojąca za nią wizja architektury i wizja miasta oraz jego dotychczasowy dorobek, pozwolą na powstanie zespołu gmachów, które zmienią pustą, nieprzyjazną połać ziemi w sercu kraju w przestrzeń tętniącą kulturą i codziennym życiem wielkiego miasta, na miarę oczekiwań, jakie wobec swojej stolicy mają Polacy w trzeciej dekadzie wolności i drugiej dekadzie XXI wieku.

- Przedstawione w koncepcji architekta zrozumienie takich idei jak otwartość, transparentność, a także przekonująca prostota proponowanych rozwiązań, dają nadzieję, że gdy tak długo wyczekiwane budynki powstaną – co powinno nastąpić do końca 2019 roku – staną się one, poprzez wartości, jakie komunikują i postawy, jakie wzmacniają, oraz w kontraście do monumentalizmu i architektonicznej pychy Pałacu Kultury, symbolem współczesnej Warszawy – przekonuje dyrekcja Muzeum.

Architekt Thomas Phifer prowadzi własną firmę od 1997 roku, jest zdobywcą wielu prestiżowych nagród i wyróżnień, w tym siedmiokrotnie nagród American Institute of Architects, a w 2013 otrzymał nagrodę w dziedzinie architektury Amerykańskiej Akademii Sztuki i Literatury – jego najbardziej znanym projektem jest Muzeum Sztuki Karoliny Północnej (NCMA) w stolicy stanu, mieście Raleigh, w Polsce kojarzonym za sprawą słynnej hali widowiskowo-sportowej Paraboleum (ukończonej w 1952, obecnie noszącej nazwę Dorton Arena), zaprojektowanej przez polskiego architekta Macieja Nowickiego. Wśród innych realizacji Phifera należy wymienić Pawilon im. Brochsteinów w kampusie Uniwersytetu Rice w Houston w Teksasie, gmach Wydziału Architektury stanowego uniwersytetu Clemson w Karolinie Południowej oraz gmach Sądu Federalnego w Salt Lake City, oddany do użytku w kwietniu 2014.