Data dodania: 25/03/2015

Torpol wypracował w 2014 r. aż 25 mln zł zysku netto, czyli pięciokrotnie więcej niż rok wcześniej. W tym roku ma apetyt na więcej. Poza polskim rynkiem spółka rozwija działalność na terenie Norwegii, bierze pod uwagę również ekspansję na rynek szwedzki. Aktualnie Torpol przygotowuje się do złożenia ofert o wartości 2 mld zł.

Zgodnie z opublikowanymi wynikami finansowymi za 2014 r. Torpol wypracował 25 mln zł zysku netto. To pięciokrotnie więcej niż rok wcześniej. W tym samym czasie przychody netto ze sprzedaży wzrosły o 86 proc. i ukształtowały się na poziomie 775 mln zł. Trzykrotnie wyższy był także zysk operacyjny i wyniósł ponad 32 mln zł.

- Na koniec 2014 r. nasz portfel zamówień wyniósł 1 mld 600 mln zł. Jesteśmy w trakcie przygotowywania kolejnych projektów, pracujemy nad ok. 10 ofertami o wartości ok. 2 mld zł. Są to kontrakty zarówno polskie jak i zagraniczne. Niektóre z prac znajdują się na bardzo wstępnym etapie – informuje Tomasz Sweklej, prezes Torpolu.

Około 70 proc. wartości portfela spółki stanowią dwa największe kontrakty kolejowe realizowane obecnie w Polsce: Nowa Łódź Fabryczna oraz E75 Rail Baltica. W przypadku tej pierwszej inwestycji trwa procedura wywłaszczeniowa jednej z działek, która jest niezbędna do wykonania robót. Jak ocenia Tomasz Sweklej, wpłynie to na zmianę terminu realizacji, choć większość prac ma zostać wykonana do końca roku. Realizacja kontraktu E75 Rail Baltica (jego wartość to 1,3 mld zł, udział Torpolu w wysokości ponad 1,1 mld zł netto) przebiega bez opóźnień, a jego zakończenie planowane jest na listopad 2016 r.

Zarząd spółki patrzy z optymizmem w przyszłość. – Najbliższe kilka lat to dobry czas dla naszej branży. W ramach funduszu spójności nasz kraj otrzyma ponad 82 mld euro, z czego ponad 10 mld zostanie przeznaczone na infrastrukturę kolejową. Wraz z funduszami rządowymi w latach 2014-20 Polska wyda 58 mld zł. W tym roku ruszą pierwsze przetargi na duże projekty finansowane z nowej perspektywy unijnych dotacji – zaznaczył Tomasz Sweklej.

W ubiegłym roku Torpol pozyskał kolejne projekty w Norwegii. W listopadzie firma podpisała umowę obejmującą kompleksową przebudowę ulic Prinsens Gate i Tollbrugata wraz z modernizacją linii tramwajowej w ścisłym centrum Oslo o wartości 158 milionów NOK netto (blisko 80 mln złotych). Firma odpowiada również za budowę nawierzchni torowej i instalacji zasilającej (tzw. trzeciej szyny) na 1,6 km odcinku metra w Oslo, Lørenbanen. Wartość kontraktu wynosi 26,5 mln koron norweskich netto (NOK), czyli ok. 13 mln złotych.

– W Norwegii nie tylko pozyskujemy nowe kontrakty i rozwijamy sprzedaż, ale też zwiększamy zatrudnienie i rozbudowujemy park maszynowy – mówi Tomasz Sweklej. - Obecnie przekształcamy nasz oddział zagraniczny w spółkę prawa norweskiego, dzięki czemu wzrośnie i tak wysoka już wiarygodność Torpol Norge. Wykorzystując wypracowaną w Norwegii pozycję, bardzo intensywnie analizujemy perspektywy rozwoju na pozostałych rynkach skandynawskich, a zwłaszcza szwedzkim – dodaje Sweklej.

Torpol nie wyklucza przejęcia na rynku norweskim spółki z obszaru budownictwa infrastrukturalnego, która prowadzi samodzielną działalność wielobranżową. – To mały rynek, ale przyglądamy się mu pod tym kątem. Z pewnością przejęcie mogłoby przyspieszyć nasz rozwój – podkreśla Tomasz Sweklej.