Data dodania: 24/10/2014

We wtorek 21 października firma ZUE z Krakowa przebudowująca zajezdnię przejęła plac budowy. Inwestycja odbywa się w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Dotychczas wykonawca projektował nową zajezdni w oparciu o program funkcjonalno-użytkowy oraz uzyskał pozwolenia umożliwiające prowadzenie prac budowlanych.

Jak zapewnia magistrat w Szczecinie, realizacja inwestycji nie będzie miała wpływu na funkcjonowanie komunikacji miejskiej w mieście. Prace będą prowadzone pod ruchem – oznacza to w praktyce, że wykonawca będzie musiał zapewnić podczas przebudowy normalne funkcjonowanie zajezdni, z której codziennie wyjeżdża kilkadziesiąt składów obsługujących większość linii.

W ramach inwestycji zajezdnia będzie całkowicie przebudowana i dostosowana do obsługi pojazdów niskopodłogowych. Na co dzień zajezdnia obsługuje 28 niskopodłogowych Swingów wyprodukowanych i dostarczonych przez bydgoską Pesę. Tramwaje te wymagają innej obsługi niż tramwaje starszego typu.

Układ torowy zostanie przebudowany i rozbudowany w taki sposób, aby umożliwić wyjazd zarówno w kierunku Głębokiego, jak i centrum miasta. Dobudowany zostanie nowy dwudziesty pierwszy tor, który będzie pełnił funkcję toru objazdowego. Na terenie zajezdni wymienionych zostanie blisko 6 kilometrów torów (5 750 metrów toru pojedynczego). Część torów uzyska nową funkcjonalność m.in. niektóre będą przeznaczone do mycia wózków tramwajowych, demontażu pantografów za pomocą specjalnego żurawia czy obsługi wyłącznie pojazdów niskopodłogowych. Jeden z torów będzie przeznaczony do obsługi taboru za pomocą tokarki podtorowej.

Zadaniem wykonawcy będzie oddanie zajezdni „pod klucz”, czyli jej kompletne wyposażenie w specjalistyczny sprzęt do obsługi pojazdów. Szczecin jednym z niewielu miast w Polsce, w którym będzie funkcjonował elektroniczny system zarządzania zajezdnią – obecnie w taki system wyposażona jest tylko zajezdnia tramwajowa w Poznaniu. Na „tyłach” zajezdni wybudowana zostanie hala odstawcza. Zakres przebudowy obejmuje także prace rekonstrukcyjne wraz z przebudową i rozbudową istniejących budynków będących w większości pod opieką konserwatorską. Wartość tego zadania wynosi 135 300 000 zł brutto. Przebudowa zajezdni zakończy się w drugiej połowie 2015 roku.

Modernizacja zajezdni Pogodno realizowana jest z dofinansowania w ramach projektu „Budowa i przebudowa torowisk w Szczecinie”. W ramach tego zadania w 2012 roku zmodernizowany został układ torowy na Bramie Portowej, a w tym roku torowisko w al. Piastów, na ul. Wawrzyniaka oraz rozjazdy na skrzyżowaniu al. Bohaterów Warszawy z ul. Jagiellońską. Trwa modernizacja torowisk na ul. Gdańskiej i ul. Energetyków wraz z przebudową pętli autobusowo – tramwajowej na Basenie Górniczym. Wartość projektu wynosi 273 443 215, 80 zł (brutto), z czego dofinansowanie wynosi 131 170 000 zł (netto). Kwota dofinansowania stanowi 59 % kosztów kwalifikowanych.