Data dodania: 26/02/2015

We wtorek, 24 lutego odbył się montaż trzeciego przęsła Mostu Brdowskiego. Tym samym nad Odrą zawisły już wszystkie trzy przęsła, stanowiące trzon dla konstrukcji całej przeprawy. Wykonawcą inwestycji o wartości ponad 39 mln zł jest Skanska.

Montaż trzeciego przęsła został przeprowadzony podobnie jak w przypadku dwóch poprzednich części mostu. – W pierwszej kolejności przęsło zostało przetransportowane,  zwodowane, a następnie przy użyciu pontonów oraz pchaczy przemieszczone na miejsce docelowe. Następnie konstrukcja została opuszczona na podporę nurtową i brzegową – komentuje Łukasz Nowak, kierownik budowy, Skanska. Łącznie wszystkie przęsła Mostu Brdowskiego mierzą 197 m. Montaż dwóch poprzednich przęseł odbył się odpowiednio 6 i 18 lutego br.

Montaż trzeciego przęsła Mostu Brdowskiego, fot. Jan Domański dla Mars Most Brdowski

- Mamy za sobą najbardziej widowiskowy etap budowy, jakim było posadowienie przęseł na podporach. Przed nami kolejne etapy m.in. wykonanie płyty pomostu, prace związane z położeniem nawierzchni na drogach dojazdowych do mostu oraz malowanie konstrukcji stalowej – mówi Maciej Nowotny, prezes zarządu spółki Mars Most Brdowski.

Most połączy wyspę Ostrów Brdowski z lądową częścią Szczecina. Inwestycja rozpoczęła się z końcem maja 2014 r. i zostanie zakończona jeszcze w tym roku. Most będzie miał ponad 197 metrów długości, znajdą się na nim dwa pasy drogowe oraz chodnik dla ruchu pieszego. W drugim etapie inwestycji powstaną trasy dojazdowe: od strony zachodniej łącząca obiekt z ulicą Ludową, od strony wschodniej - z układem komunikacyjnym na wyspie Ostrów Brdowski. Ponadto po północnej stronie drogi zaprojektowano parking o powierzchni prawie 0,5 ha z miejscami postojowymi dla blisko 200 samochodów osobowych. Po stronie południowej stworzona zostanie zatoka postojowa dla tymczasowego postoju tirów.

Montaż trzeciego przęsła Mostu Brdowskiego, fot. Jan Domański dla Mars Most Brdowski

Wykonawcą drugiego etapu projektu – budowy drogi dojazdowej do Mostu Brdowskiego wraz z miejscami postojowymi i przebudową kolidującej infrastruktury została firma PRD Nowogard. Umowę w tej sprawie podpisano w dniu 20 lutego br. Prace będą wykonane w ramach zamówienia publicznego i mają trwać 150 dni.

Projekt budowy mostu jest dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007-2013 (RPO WZ) kwotą ponad 32,3 mln złotych.