We wtorek, 24 lutego odbył się montaż trzeciego przęsła Mostu Brdowskiego. Tym samym nad Odrą zawisły już wszystkie trzy przęsła, stanowiące trzon dla konstrukcji całej przeprawy. Wykonawcą inwestycji o wartości ponad 39 mln zł jest Skanska.
Montaż trzeciego przęsła został przeprowadzony podobnie jak w przypadku dwóch poprzednich części mostu. – W pierwszej kolejności przęsło zostało przetransportowane, zwodowane, a następnie przy użyciu pontonów oraz pchaczy przemieszczone na miejsce docelowe. Następnie konstrukcja została opuszczona na podporę nurtową i brzegową – komentuje Łukasz Nowak, kierownik budowy, Skanska. Łącznie wszystkie przęsła Mostu Brdowskiego mierzą 197 m. Montaż dwóch poprzednich przęseł odbył się odpowiednio 6 i 18 lutego br.
- Mamy za sobą najbardziej widowiskowy etap budowy, jakim było posadowienie przęseł na podporach. Przed nami kolejne etapy m.in. wykonanie płyty pomostu, prace związane z położeniem nawierzchni na drogach dojazdowych do mostu oraz malowanie konstrukcji stalowej – mówi Maciej Nowotny, prezes zarządu spółki Mars Most Brdowski.
Most połączy wyspę Ostrów Brdowski z lądową częścią Szczecina. Inwestycja rozpoczęła się z końcem maja 2014 r. i zostanie zakończona jeszcze w tym roku. Most będzie miał ponad 197 metrów długości, znajdą się na nim dwa pasy drogowe oraz chodnik dla ruchu pieszego. W drugim etapie inwestycji powstaną trasy dojazdowe: od strony zachodniej łącząca obiekt z ulicą Ludową, od strony wschodniej - z układem komunikacyjnym na wyspie Ostrów Brdowski. Ponadto po północnej stronie drogi zaprojektowano parking o powierzchni prawie 0,5 ha z miejscami postojowymi dla blisko 200 samochodów osobowych. Po stronie południowej stworzona zostanie zatoka postojowa dla tymczasowego postoju tirów.
Wykonawcą drugiego etapu projektu – budowy drogi dojazdowej do Mostu Brdowskiego wraz z miejscami postojowymi i przebudową kolidującej infrastruktury została firma PRD Nowogard. Umowę w tej sprawie podpisano w dniu 20 lutego br. Prace będą wykonane w ramach zamówienia publicznego i mają trwać 150 dni.
Projekt budowy mostu jest dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007-2013 (RPO WZ) kwotą ponad 32,3 mln złotych.