Data dodania: 26/02/2015

PKP Polskie Linie Kolejowe złożyły pierwsze wnioski na dofinansowanie siedmiu projektów z nowej perspektywy UE na lata 2014 – 2020. Dotyczą one modernizacji linii kolejowych za ponad 10 mld zł. Zarządca kolejowej infrastruktury wnioskuje też o dofinansowanie prac studialnych dla dwóch kolejnych projektów.

PKP Polskie Linie Kolejowe przy wykorzystaniu funduszy z unijnego instrumentu finansowego „Łącząc Europę” (CEF) w ramach pierwszej aplikacji zaplanowały modernizację linii kolejowych o łącznej długości 570 km. Prace mają objąć m.in. wymianę torów, urządzeń sterowania ruchem kolejowym czy budowę nowych wiaduktów i mostów. Pasażerowie po zmodernizowanych liniach kolejowych pojadą szybciej, skorzystają też z nowych peronów dostosowanych do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

- Zależy nam by z nowych funduszy UE skorzystać jak najszybciej. Inwestycje które przygotowujemy, pozwolą na skrócenie podróży pociągami pasażerskimi, a także usprawnią transport towarów  na kluczowych liniach kolejowych w Polsce. Dla większości zadań o których dofinansowanie PLK właśnie zaaplikowała w ramach CEF , będziemy ogłaszać przetargi na realizację robót budowlanych jeszcze w tym roku – mówi Marcin Mochocki, pełnomocnik zarządu - dyrektor ds. strategii i planowania PKP Polskich Linii Kolejowych.

Unijne fundusze pozwolą na realizację ostatnich etapów obecnie prowadzonych modernizacji linii kolejowej z Warszawy do Białegostoku i z Wrocławia do Poznania. Modernizacja obejmie trasę Warszawa – Poznań, rozpoczną się także prace na odcinku Poznań - Szczecin. PLK przygotowują  również modernizację dwóch tras obsługujących połączenia aglomeracyjne w Warszawie: Warszawa Włochy – Grodzisk Mazowiecki oraz dwóch linii obwodowych biegnących ze stacji Warszawa Gołąbki i z Warszawy Zachodniej do Warszawy Gdańskiej. Środki unijne CEF mają zostać wykorzystane również na budowę wiaduktów drogowych nad centralną magistralą kolejową, co pozwoli na podniesienie prędkości powyżej 160 km/h na kolejnych odcinkach tej linii i dalsze skrócenie czasu przejazdu z Warszawy m.in. do Krakowa i Katowic.

PKP Polskie Linie Kolejowe opracowują obecnie dokumentację projektową potrzebną do przeprowadzania siedmiu projektów inwestycyjnych. Udział funduszy UE w planowanych inwestycjach ma stanowić 85 proc. kosztów kwalifikowanych.

Poza siedmioma wnioskami dotyczącymi robót budowlanych, PKP Polskie Linie Kolejowe złożyły także, reprezentując zagranicznych partnerów, dwa wnioski o dofinansowanie prac studialnych związanych z wdrażaniem i rozwojem kolejowych korytarzy towarowych. W imieniu narodowych zarządców infrastruktury kolejowej z Belgii, Holandii, Niemiec, Czech i Litwy złożona została aplikacja dla korytarza Morze Północne – Morze Bałtyckie, zaś w imieniu zarządców z Czech, Słowacji, Austrii, Słowenii i Włoch dla korytarza Morze Bałtyckie – Morze Adriatyckie.