Data dodania: 22/04/2015

Jeszcze w tym roku PKP Polskie Linie Kolejowe ogłoszą przetargi o łącznej wartości 11 mld zł, w tym na realizację trasy Sochaczew - Swarzędz i projekty aglomeracyjne w Warszawie. Do 2023 roku przeznaczą na inwestycje kolejowe ponad 50 mld zł.

Ostatnie lata upłynęły pod znakiem intensywnych modernizacji – zarządca sieci kolejowej konsekwentnie w ostatnich trzech latach modernizował ponad 1000 km torów rocznie. Najlepszy pod tym względem był rok 2014, gdy PLK zmodernizowały 1300 km torów kolejowych wydając ponad 7 mld zł.  Plan inwestycyjny na ten rok zakłada wydatki na poziomie 8,5 mld zł. Około 6 mld zł z tej kwoty pochodzić ma ze środków unijnych, z perspektywy finansowej 2007-13. Pozostałe 2 mld zł to środki krajowe.

- W latach 2016 - 2023 na inwestycje w sieć kolejową przeznaczymy ponad 50 mld zł. Każdego roku, wykorzystując również środki UE, będziemy wydawali średnio około 8 mld złotych. Dzięki temu zyskamy spójną sieć kolejową, usprawnimy połączenia aglomeracyjne i stworzymy lepszą ofertę dla przewoźników towarowych - mówi Marcin Mochocki pełnomocnik zarządu - dyrektor ds. inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych.

PLK rozpoczęły już wykorzystywanie funduszy UE z kolejnej perspektywy finansowej na lata 2014 - 23. Do końca 2015 roku zarządca sieci kolejowej  ogłosi projekty na łączna kwotę ok. 11 mld zł. Pierwsza umowa o wartości blisko 300 mln zł na modernizację systemu sterowania ruchem na ostatniej części magistrali Poznań – Wrocław została podpisana w kwietniu. Wśród kolejnych znajdą się przetargi na realizacje ostatniej części trasy Wrocław - Poznań o wartości 1,5 mld zł, Sochaczew - Swarzędz za 2 mld zł, projekty aglomeracyjne w Warszawie za 0,7 mld zł. Kolejne przetargi obejmą kluczowe fragmenty tras: Warszawa - Radom za 1 mld zł, Kraków - Katowice za 2 mld zł, Warszawa - Białystok na 0,5 mld zł i trasę  z Warszawy do Lublina za 3 mld zł. Modernizacja będzie oznaczała m.in. podwyższenie prędkości maksymalnej pociągów do 160 km/h i skrócenie czas podróży.

Na przełomie 2015 i 2016 roku pasażerowie pojadą szybciej pociągiem na kolejnych trasach. To efekt inwestycji, które PLK zakończyły lub zakończą w ciągu najbliższych kilku miesięcy. Nawet o kilkadziesiąt minut skróci się czas przejazdu między większymi miastami w Polsce. Do dyspozycji przewoźników będą odnowione trasy między Poznaniem a Gdańskiem, z Poznania do Olsztyna i do Katowic, a także z Katowic do Warszawy przez Częstochowę i do Łodzi.

Dzięki unijnemu wsparciu z perspektywy finansowej UE na lata 2014 – 2023, podróż na kluczowych liniach kolejowych między kolejnymi największymi miastami w Polsce będzie coraz krótsza, usprawnione też zostaną połączenia aglomeracyjne, skróci się czas przewozu towarów.