Data dodania: 05/09/2014

W pierwszym półroczu 2014 r. aktywność deweloperów na warszawskim rynku handlowym była dość niska, ale sytuacja ulega zmianie za sprawą nowych inwestycji i planów rozbudowy obiektów w centrum stolicy. Eksperci z międzynarodowej firmy doradczej JLL analizują rynek, wskazując flagowe projekty w Warszawie.

Opracowanie powstało na bazie raportu „Warszawski rynek nieruchomości” po II kwartale 2014 r. Analizie poddano m.in. rynek handlowy w aglomeracji warszawskiej. W chwili obecnej w budowie znajduje się jedno nowe centrum (Galeria Legionowo - 10 500 mkw. GLA), a dwa już istniejące są rozbudowywane (Wola Park – o 17 600 mkw. GLA i Factory Ursus – o 6 000 mkw. GLA). Ich zakończenie planowane jest na wiosnę.

- Pierwsze półrocze 2014 było bardzo spokojnym okresem dla rynku nieruchomości handlowych w aglomeracji warszawskiej. To jednak ulegnie zmianie, wraz z planowanym startem szeregu nowych projektów, takich jak np. Galeria Północna na Białołęce, Galeria Wilanów, Ferio Wawer czy Fabryka Wołomin. Należy jednak zauważyć, że spektakularne zmiany już wkrótce czekają szeroko pojęte centrum miasta. Rusza przebudowa i rozbudowa budynku CEDET pomiędzy ulicami Kruczą, Bracką a Alejami Jerozolimskimi, pozwolenie na budowę mają Centrum Marszałkowska, Hala Koszyki przy ul. Koszykowej i ArtNorblin przy ul. Żelaznej, zmiany czekają również Ethos na Placu Trzech Krzyży. Po zakończeniu tych projektów dodatkowo umocni się handlowe centrum Warszawy – zapowiada Anna Wysocka, dyrektor działu wynajmu powierzchni handlowych JLL.

Prawie 78% warszawskich centrów handlowych ma już ponad 10 lat. Eksperci z JLL podkreślają, że działania mające na celu odświeżenie wyglądu czy oferty centrum, takie jak modernizacja czy rozbudowa będą coraz bardziej powszechnym zjawiskiem na rynku w stolicy.

Jak podaje JLL, współczynnik powierzchni niewynajętej w centrach handlowych w aglomeracji kształtuje się na bardzo niskim poziomie (ok. 1,5%). Stołeczne centra są w bardzo dobrej kondycji, a takie flagowe obiekty jak Złote Tarasy, Arkadia czy Galeria Mokotów nie mają w ogóle wolnej przestrzeni. To właśnie od tych projektów wiele międzynarodowych marek rozpoczyna swoją ekspansję w Polsce. W I półroczu niektóre sieci powiększyły swoje sklepy, tak jak Zara w Wola Park; rozwijały nowe formaty, czego przykładem było otwarcie tymczasowego sklepu typu pop-up w Factory Annopol. Plany otwarcia sklepów w Warszawie ogłosiła należąca do Grupy Auchan marka Kiabi. Z kolei, wśród zmian na ulicach handlowych w kilku ostatnich tygodniach warto wspomnieć o otwarciu sklepów iSpot i Hour Passion w Wars Sawa Junior przy ulicy Marszałkowskiej.

Najwyższe stawki czynszowe za powierzchnie typu prime, czyli za najlepsze lokale o pow. ok. 100 mkw. w kategorii moda i akcesoria w wiodących centrach handlowych, w związku z trwającymi procesami rekomercjalizacji, wzrosły w ostatnim okresie o ok. 5% do poziomu 105 euro za mkw. miesięcznie. Eksperci JLL spodziewają się, że w najbliższym czasie stawki najmu typu prime pozostaną na stabilnym poziomie.